top of page

דבר המערכת

אנו שמחות ונרגשות במיוחד להציג בפניכם את הגיליון הרביעי של 'חפוז - כתב עת לארוטיקה עברית', בעקבות הקול קורא: 'ארוטיקה בזמן מהפכה'.

בבסיס החזון והרוח של חפוז, עומדת הכתיבה האירוטית, אך כמו שהדגשנו בגיליונות ואירועים קודמים - חרטנו על דגלנו להיות גם כתב עת עכשווי ועדכני שמהדהד את רוח התקופה בבחירת היצירות, הכותבים ונושאי הגיליונות.


הפעם הזמנו את הכותבים והכותבות להתבונן, לחוש ולכתוב את הארוטיקה באירועי המהפכה (או הרפורמה - תלוי בכם) של 2023, שמתגלה משבוע לשבוע כנקודת מפנה בחברה הישראלית. נדמה כי הפעם, ההתנגשות החזיתית בין שני צידי המתרס של "ממלכת ישראל" ו"ממלכת יהודה", לא מרפה ומוציאה לרחובות; צעירים ומבוגרים, ימנים ושמאלנים, דתיים וחילונים, אשכנזים ומזרחים וכל צמד ניגוד מוכר אחר - שבאופן פרדוקסלי גורם לטשטוש הזהויות והגבולות . אנו עומדים ברחובות, צועקים, נלחמים, בוכים, ורוקדים כיחידים וכקולקטיב המחפשים ודורשים את עתידנו הבטוח – 'בית'.


ישנה הרגשה שהגענו לנקודת רתיחה, שהחל ממנה דבר מה חייב להתפרק ולבחון את מקומו מחדש; הדמוקרטיה כמו מערכות היחסים, מערכת המשפט והצדק כמו יחסי המין, החוק והגוף כמו הדקדוק והשפה. ובאמת, כשביקשנו לקבל יצירות מהפכניות, חתרניות, מלאות תשוקה וזעם - קיבלנו עוצמות של ארוס יצרני והרסני ששוטף את רחובות קפלן ואת רחובות המדינה כולה, ונתנו לו להיכנס אל דפי הגיליון של חפוז.


בשונה מהגיליונות הקודמים של חפוז, אחד הדברים הייחודים שגילינו תוך כדי תהליך הלקטורה והעריכה של הגיליון הנוכחי היה דומיננטיות ״גברית״ , ואנחנו חייבות להודות - אהבנו את זה! על אף שנדמה שהכתיבה הארוטית מעדיפה את הנשים ככותבות וכקוראות - פתאום, כשהתווסף לגיליון טון של מחאה, התעוררה גם הארוטיקה הגברית בצורות שונות ומפתיעות.


בגיליון ״ארוטיקה בזמן מהפכה״ תוכלו לקרוא בין היתר, מחזה קצר ודיסטופי מאת רועי מליח רשף שמגלה לנו כיצד בעולם בו הרוע מנצח, אינטימיות בין שני גופים עירומים כביום לידתם, היא גן עדן נצח; פואמה ירושלמית בוטה ואכזרית ביופייה מאת רומן אייזנברג, סיפורים קצרים מאת ניר סופר דודק ואמיר שילון הנעים בין הרחובות הבוערים לבין הפנים החשוף והמעורער של גיבוריהם; שיר מאת עידן כהן על זוג שמתחרמן ברחובות כאילו הייתה המחאה איזו אורגיה המונית ועוד יצירות נפלאות וחדשניות על הצורך לשנות סדרי עולם, גם בין המינים מאת גל פלדמן וניקולא יוזגוף אורבך.


ומה עם הנשים? מה עשתה המחאה לארוטיקה שלהן? או להפך – מה עשתה הארוטיקה למחאה שלהן?

ובכן, בגיליון הנוכחי תוכלו למצוא את הנשיות מופיעה ומשתמשת במחאה בדרכים שונות, כשהמשותף להן הוא פריצת הגבולות, הסרת המחסומים: דניאלה סער (שכבר הופיעה אצלנו בגיליון קודם) עם שיר מהפכני, המלחים בגאונות את הצמד "ארוטיקה ומהפכה"; נעמה שחר עם שיר יפייפיה וחכם על "האישה הזרה" – "האחרת", שתמיד תנכח בחדר המיטות הישראלי, נעמה פלדמן עם שיר מושחז וסרקסטי על אחדות, המשחק בסמלי המהפכה כמו באביזרי מין קלוקלים, שני שירים על טוטליות אהבה ומחאה מאת סתיו מילוא, סיפור קצר בשלישייה מאת ר"ס אלה (גם הופיעה אצלנו בגיליון קןדם) ואפילו – מאמר אחד מרתק מאת ד"ר ניצה בן ארי, על הקשר שבין מהפכות חברתיות למהפכות מיניות, ואיך אלו הכתיבו את שמרנותה של הספרות העברית – זו שאנו בחפוז מנסות לשבור.


תודה מיוחדת לאמן גילי בלכר, יליד 1988 - שאפשר לנו לעטר את הגיליון ביצירותיו המקוריות, שכולן ביטוי מובהק וייחודי לנושא.


רגע לפני ששולחות אתכן.ם לקרוא - כמה דברים אחרונים וחשובים ביותר!

הצטרפה לשורות המערכת חברה חדשה ומופלאה – דנה שמחיוף שחף , עורכת פרוזה בהוצאת 'קתרזיס' בוגרת תואר שני במחלקה לפילוסופיה באוניברסיטת בן-גוריון. בימים אלו כותבת סיפורים בסלון של ענת עינהר.אנו מברכות אותה על הצטרפותה ובטוחות שתביא עימה רוח רעננה וסקסית ביותר לחפוז.


וחשוב מכל!

ב-8 ליוני, יום חמישי בשעה 19:15 ניפגש בסלון העירוני של בבית אריאלה להשיק את הגיליון הנוכחי, בנוכחות הכותבים שיקריאו את יצירותיהם ועוד כמה הפתעות שאנחנו מבשלות לכן.ם.


הכניסה ח-י-נ-ם!


נשמח שתשריינו ביומן ותאשרו הגעה באיוונט בפייסבוק קריאה מהנה ומעוררת מחשבה ויצרים,

מערכת חפוז.


לעדכונים נוספים:

● עקבו אחרינו באינסטגרם

● עקבו אחרינו בפייסבוק




bottom of page