top of page

דבר מערכת

מי יכל לדמיין שגיליון השנה של חפוז יצא בעת מלחמה? לא יכולנו לדמיין את זה כשרק יצאנו לדרך לפני למעלה משנה, ובטח לא כשעוד היינו עסוקות בתהליך הלקטורה והעריכה של הגיליון הנוכחי. במשך חודש שלם, כמו רבים מאיתנו, ליבנו ונפשנו היו תפוסים ברגשות קשים. התקשנו לספק מעט אסקפיזם לעצמנו, כך שהמחשבה על פרסום הגיליון עוד הרגישה רחוקה. רק לאחרונה, אנו מבקשים ומבקשות להרים בזהירות את הראש מעל המים ולנסות ולקיים שגרה, מלאכותית ומשונה ככל שתהיה.


החלטנו לפנות אליכם, קהל הקוראים והקוראות שלנו, במטרה לדעת מה דעתכם בנושא ושמחנו לגלות שעל אף המצב, יש מקום וצמא להפוגה תרבותית. שאתם מצפים לקרוא את הגיליון החדש, שיש מקום למילים גם בעת לחימה ושיש מקום לספרות וארוטיקה גם בזמן כאב.


לפני שאנחנו שולחות אתכם לקרוא את היצירות שמאגדות את אחד הגיליונות המיוחדים שהוצאנו עד כה, אנחנו רוצות לומר בכל זאת כמה מילות סיכום על השנה הראשונה של חפוז בכלל ובסצנת הספרות המקומית בפרט.


יצאנו לדרך עם לא מעט שאלות, אותן הפננו לעצמנו כיוצרות, לכותבים ולכותבות, וגם לקהל הקוראים והקוראות. צעד אחר צעד, ניסינו לפענח את מהותו של כתב עת אירוטי ראשון בישראל ולהתמסר לשאלה: מהי ארוטיקה. כל גיליון אתגר את הכתיבה האירוטית באופן שונה ורלוונטי למציאות הישראלית והצליח לגרום לכותבים וכותבות לעצור ולהידרש לעניין - לעיתים לראשונה בחייהן.ם. הגליונות ״מהי ארוטיקה״, ״משחקי לשון״, התמכרויות, ״ארוטיקה בזמן מהפכה״ ו-״הפעם הראשונה״, מכילים בתוכם אוסף מהודק וקצר של שירים, סיפורים, מסות ומחשבות ארוטיות שנכתבו בתעוזה, נדיבות וכישרון ובכך הם יוצרים קפסולה ספרותית נועזת ורעננה.


לאורך השנה הפקנו אירועים שביקשו לחגוג את השפה, את הארוטיקה ואת המפגש בין קהל הכותבים והקוראים, שעצם היותם קרא תיגר על אופי האירועים שקיים כיום בעולם הספרות הישראלי. התחלנו עם השקה חגיגית של הגיליון הראשון בערב קייצי של הראשון לספטמבר, אליה הגיעו כמעט מאה איש (!) לשמוע מה יש לשתי כותבות צעירות לומר על ארוטיקה וספרות בכלל. המשכנו בשיתוף פעולה עם התדר, שם הקמנו לערב אחד בתוך חלל גלריה קטן מרחב שהוא כולו אהבה למילה הכתובה. ולבסוף, השקנו את הגיליון האחרון,״ארוטיקה בזמן מהפכה״, בספריית בית אריאלה.


תוך כדי עשייה הקמנו את מדור״ארוטיקה ויזואלית״ שמפרסם מדי חודש דימויים ארוטיים, פרי יצירתם של אמנים ואמניות מישראל. כיוצרות הרגשנו שאנו רוצות לספק לקהל הקוראים מימד ויזואלי שכמו משלים את החוויה הספרותית שאנו מציעות מתחילת הדרך, ואנו שמחות על האפשרות להיחשף למימד נוסף שמביאה עימה הארוטיקה.


הגיליון הנוכחי מסמן עבורנו גם מספר שינויים מהותיים. ראשית, חפוז נפרד מאחת משתי המייסדות והעורכות הראשיות של כתב העת, אנאיס ליברמן, שהחליטה ללכת בעקבות תשוקתה - לעשות קולנוע בפריז. מערכת כתב העת צפויה להתרחב בקרוב, ואנו מקווים שנוכל להכריז על העורכים המוכשרים שיצטרפו בקרוב. בנוסף הוחלט כי חפוז, שיצא בשנת פעילותו הראשונה במתכונת של אחת לרבעון, יצא מעתה ועד הודעה חדשה במתכונת תלת שנתית. מדובר על החלטה שהגיעה לאחר חשיבה רבה והתבוננות עמוקה ורחבה שהובילה אותנו למסקנה כי חשוב לשמור את הכתיבה הארוטית בלתי מתפשרת ואמיצה - ולפרסם יצירות שהאירוטיקה בהן היא-היא העומדת במרכז הטקסט. אנו עובדים על שלל הפתעות נוספות, כך שנמשיך לספק תוכן ספרותי גם לאורך השנה.


וכעת לגיליון השנה של חפוז - היצירות בגיליון הנוכחי מבקשות לחזור לפעם הראשונה על שלל גווניה, להרגשה, למבוכה, להתרגשות ולחד פעמיות שמביאה איתה הסיטואציה. קראנו כתמיד מאות יצירות שנשלחו אלינו, בחדווה ובסקרנות, וליקטנו בסופו של דבר תשעה טקסטים נועזים ומרתקים שמבקשים לומר משהו על חוויה ראשונית - אישה צעירה שלראשונה מגלה עניין באישה אחרת, הייטקיסט ומשוררת במפגש מיני ראשון וסבוך, גבר שמאבד את דרכו המוכרת לבית אהובתו, בחורה שמחליטה להעניק לדייט הכושל שלה את המציצה הטובה ביותר שקיבל בחייו, מסה על לסבית שמוצאת את עצמה בחוויה מינית לראשונה עם גבר, ועוד ועוד. את הגיליון יעטרו הפעם שלל היצירות שעלו עד כה במדור ״ארוטיקה ויזואלית״.


אנחנו מקוות שהגיליון יהיה להפוגה, לנחמה, לעניין ולתשוקה. עבורנו הוא היה כל זה ועוד. תודה על הדרך שהלכתם איתנו עד כה, לכל מי שכתב לנו, לכל מי ששלח לנו, ולכל מי שקרא וממשיך לקרוא אותנו.


לימים טובים יותר,

מערכת חפוז




bottom of page